Etrierul este o componenta importanta a mecanismului de frana cu disc. Serveste la fixarea placutelor de frana si asigura miscarea acestora in timpul franarii.

De ce se blocheaza un etrier de frana?

Printre cele mai comune motive pentru blocarea etrierului sunt urmatoarele:

  1. Impactul umiditatii si al poluarii – murdaria acumulata impiedica pistoanele si bolturile de ghidare sa se miste liber. Umiditatea provoaca coroziune si blocarea ulterioara. Riscul de defectare a elementelor enumerate creste semnificativ in cazul ruperii burdufului de cauciuc, conceput pentru a proteja piesele in miscare de influentele externe agresive.

Probabilitatea de blocare creste semnificativ odata cu inlocuirea prematura a lichidului de frana: deoarece este higroscopic, in timp, procentul de apa din acesta creste, ceea ce provoaca coroziunea pistoanelor si cilindrilor.

  1. Utilizarea lubrifiantilor nepotriviti sau lipsa acestora – pentru lubrifierea bolturilor de ghidare trebuie utilizate grasimi speciale concepute pentru functionarea la temperaturi ridicate. Lubrifiantii selectati incorect sunt predispusi la intarire sau scurgeri si, de asemenea, distrug partile din cauciuc. Stifturile de ghidare nu se pot misca liber in mansonul de cauciuc umflat.

  1. Diferentele de temperatura – au un efect devastator asupra burdufurilor. Ele creeaza conditii favorabile pentru dezvoltarea rapida a coroziunii si pot provoca deformarea discului de frana, ceea ce duce adesea la blocarea franelor.

  1. Uzura elementelor etrierului – uzura carcasei etrierului si a suprafetei pistonului duce la pierderea alinierii si blocarea. Contaminarea care s-a acumulat in zonele afectate impiedica miscarea libera a pieselor in miscare. Aerul care patrunde accelereaza procesele de coroziune.

  1. Deformare – din cauza instalarii necorespunzatoare a sarcinilor mari sau a functionarii necorespunzatoare a vehiculului, stifturile de ghidare pot fi deformate, ceea ce creste si riscul de blocare a intregului ansamblu.

  1. Functionarea vehiculului cu placute si discuri de frana uzate – pentru a asigura un contact sigur al perechii de frecare excesiv de uzate (placuta si disc), pistonul poate iesi prea mult din cilindru provocand blocarea acestuia.

  1. Utilizarea lichidului de frana inadecvat – daca este prea gros, pistoanele nu revin in pozitia initiala dupa oprire. In plus, pistoanele din polimeri sau materiale compozite se pot umfla la contactul cu lichidul de frana neadecvat.