Orice conducator auto trebuie sa stie la ce pericole se expune in cazul in care nu ia in considerare trepidatia franei. Aceasta nu este chiar cea mai complicata problema din punct de vedere tehnic, insa da multe dureri de cap tehnicienilor si specialistilor, mai ales pentru ca una din cauzele principale ale acesteia este deficienta de montaj. Identificarea si remedierea trepidatiei, dar si prevenirea acesteia reprezinta actiuni esentiale pentru a intretine sistemul de franare in mod corect si pentru a evita problemele tehnice aparute.

Ce este si ce cauzeaza trepidatia franei?

Trepidatia franei este de fapt o vibratie laterala a volanului si o pulsatie a pedalelor de frana, se simte ca si o vibratie la nivelul podelei in timpul franarii, iar aceasta depinde si variaza de la un caz la altul. In unele situatii, se simte ca si o trepidatie foarte puternica, in altele este practic insesizabila. Indiferent de tipul trepidatiei, aceasta nu trebuie lasata nerezolvata pentru ca in timp va duce la distrugerea completa a discurilor.

In ceea ce priveste cauzele trepidatiei franei, aceasta este provocata de variatia grosimii discului de frana. In cazul in care suprafetele discului de frana nu sunt paralele, in cazul in care suprafata de frictiune interioara si cea exterioara a discului nu mai sunt situate la distanta recomandata, atunci apare trepidatia franei.

In cazul actionarii pedalei de frana a unui autovehicul ce prezinta variatii de grosime a discurilor, atunci placutele de frana se deplaseaza in zone mai subtiri ale discului si revin numai atunci cand ating zonele mai groase. Din aceasta cauza, placutele sar si creeaza tot felul de impulsuri mai puternice sau mai slabe care sunt resimtite prin pistoanele etrier si prin lichidul de frana catre volan sau catre pedala de frana.

Cauzele variatiei de grosime a discului sunt diferite. Aceasta poate depinde de murdarie, de coroziune, de acumularea de reziduuri intre butuc si intre suprafata de montare a discului, de un rondaj facut in mod necorespunzator si de supraincalzirea discurilor de frana, precum si de blocarea etrierelor din cauza pistoanelor sau stifturilor de fixare ruginite sau foarte deteriorate.